Blog

Chroma Keying -2- مفتاح الكروما




كيف أصلح التفريغ السيئ ؟!
How to Fix Bad Green Screen
Footage ?

قد يكفي في بعض الحالات البسيطة التصحيح من
التفريغ السيئ بالتعديل في قيمة المتغيرات في
البرنامج المستخدم .
In some cases you can fix bad keying by
adjusting the variables of the effect in the
software such as ( matte generation, spill/color
correction ).

for example :


كيف أتجنب الأخطاء في عمل الكروما ؟!
How to avoid this problem?

الأسس المؤدية لمفتاح كروما ممتاز
Good Chroma Key foundation




1- أستخدم الخلفية المناسبة واللون المناسب :
أستخدم خلفية من خامة غير عاكسة وذا لون متوازن وتأكد من خلوها من التعرجات ، كذلك اختيار اللون المناسب للمشهد ، فمثلا اللون الأزرق مناسب للمشاهد الليلية ولكن الخلفية الزرقاء تتطلب إضاءة أكثر ، في حين الخلفية الخضراء تتطلب إضاءة أقل ولكن قد ينعكس اللون على الأجسام خاصة الأطراف كالشعر الأصفر بالتالي تراها تستخدم للمشاهد النهارية أكثر .
2- أترك مسافة بين الموضوع والخلفية :
ترك مسافة 6 أقدام بين الموضوع/الأشخاص والخلفية للتقليل من الظلال على الخلفية والحيول دون انعكاس اللون الأخضر على الاجسام
3- صور بأعلى معدل (WAR) .
4- قم بإضاءة الخلفية بشكل منفصل ومتساوي :

قم بإضاءة الخلفية والموضوع بأضاءة منفصلة ، وأجعل إضاءة الخلفية بطريقة صحيحة متساوية عليها كلها لتجنب الاختلاف في تكون درجات مختلفة من اللون بالتالي عند تطبيق التقنية لا تحذف الخلفية بالكامل
5- صور بسرعة غالق (شتر) عالي لتجنب الضبابية:

أن التصوير بسرعة شتر عالي يقلل من الضبابية ويمكنك من تطبيق مفتاح كروما نظيف
6- أختر البرنامج المناسب لتفريغ أسهل وأسرع
:
أغلب البرامج الآن تقوم بعمل ممتاز في تطبيق التقنية ، فاختر البرنامج المناسب والتأثير المناسب لتفريغ ( مفتاح كروما ) أسهل وأسرع

1-Start with the right green (or blue) :
Use a non-reflective green screen material and look for colors such as “chroma key green” and “digi green.” These colors are toned to be ideal for use with green screens. Alternatively, blue screens can also be used, especially for replicating night scenes.
2-Separate your subject from the background:
Keep your subject at least six feet away from the green screen. This helps minimize spill and unwanted shadows appearing on the green screen background.
3-RAW is King:
Film with the highest bit-rate/least compressed codec you can. 10-bit color will be superior to 8-bit. ProRes 442 and 444 are always great options and RAW is even better if you have that ability.
4-Expose the background properly:
Light your foreground and your backdrop separately. It is also important to light your green screen backdrop evenly. Proper lighting exposure helps to avoid excess green lighting spill.
5-Eliminate motion blur:

Filming with a faster shutter speed reduces motion blur and helps provide a cleaner key. You can always add secondary motion blur back in during post-production.
6-Let the software do the work:

Utilize chroma keying specific software, to get the best key quickly.

Chroma Keying – مفتاح الكروما

ما المقصود بمفتاح الكروما ؟!
What is Chroma Keying ?

لابد وأنك شاهدت هذه التقنية تستخدم لوقت
طويل من دون أن تلاحظ ، فأغلب أفلام هوليوود
تستخدم تقنية الكروما ، كيف ؟! هل تعتقد أن
مدرسة هوغوورتس موجودة فعلاً !؟ معظم
الخلفيات كانت مضافة بتقنية الكروما .ولعل أشهر
أستخدام لهذه التقنية هي نشرة الأحوال الجوية .
You’ve probably been watching chroma keyed
video for a long time. Most Hollywood films
have some sort of video compositing. You think
Hogwarts actually exists? I wish! Most of those
backdrops and sets were completely digital.
A common use of green screen is during
weather forecasts.

ما المقصود بمفتاح الكروما ؟!
What is Chroma Keying ?

يقصد بمفتاح الكروما عملية تصوير مشهد على
خلفية ذات لون واحد ثم يتم إزالة هذه الخلفية
بإستخدام برامج الجرافيكس ومعالجة الأفلام ،
واستبدالها بصورة أو مشهد آخر.
Chroma keying is the process of shooting
video on a solid color background and then
digitally removing this background during
the editing/post production process. Then
you can fill in that transparent area with
a different image or video.

إذاً ماسبب شيوع استخدام اللون
الأخضر والأزرق ؟!
Why Are Blue and Green Screens
Common for Compositing?

الأزرق والأخضر في الطرف المقابل للون الأحمر و
البرتقالي المكون الرئيسي لدرجة لون البشرة ، في
الواقع لاتحتوي بشرة الانسان في الحالة الطبيعية
على اللون الأخضر و الأزرق ، بالتالي استخدام اللونين
يضمن عدم تأثر الشخص عند تطبيق تقنية الكروما .
Blue and green are on the opposite end of the
color spectrum from red and orange, the main
colors in skin tones. In fact, skin tones do not
naturally contain any blue or green, so by using
blue or green you’ll have less interference
when keying a person on screen.


The biggest consideration for blue screen vs green screen is the color of foreground costume, objects, etc. It is imperative that the colors in the foreground of your video are not in the same color range as your blue or green screen. If your talent has green in their outfit and they’re against a green screen background, the green parts of the outfit may be removed when you key out the background. If you’re working on a large-scale production against a screen, decide early on the “illegal color range” for any objects in front of the screen!



مالفرق بين اللونين ؟!
What is the difference between
green screen & blue screen?

أن أهم نقطة تحدد متى يتم استخدام اللون الأزرق
ومتى يتم استخدام اللون الأخضر ، هي ألوان
الموضوع أو الأشخاص ولباسهم في المشهد المراد
تصويره .ولكن هناك بعض العوامل الأخرى التي من
شأنها أن تأثر في اختيارك للون مثل :
-الكاميرا المستخدمة . – انعكاس اللون . – إنتشار
استخدام اللون الأزرق . – الإضاءة .
But the choice to use green screen vs blue screen extends beyond just the outfit choice of your talent. Here are a few reasons why you should pick one over the other.

4 Main Differences Between Green Screens and Blue Screens

  • The use of digital cameras. When using a digital camera instead of film, you obtain better results from a green screen shoot because of the cleanness and luminescence of green over blue. Using green instead of blue results in less noise when keying out the footage.
  • Color spill. While the green or blue screens will be removed during editing, some color will “spill” onto the subjects, especially around the edges. This can create a thin line around the person, or make areas like their hairline look odd. Depending on your shoot, color spill can be better or worse depending on the color of your screen. Blue screen tends to have less spill than green, and also happens to be easier to color correct than green. 
  • The prevalence of blue. Subjects and objects are more likely to be blue than green. For example, people are more likely to be wearing blue clothing than green clothing. You get better results when the background color is not heavily present in the subject you are filming (which is why red screens and yellow screens don’t exist).
  • Lighting. Blue screens have a lower luminosity as compared to green screens. This means they are better suited to low-light shoots, but also makes them trickier to light. If you want the blue screen to key properly with the least amount of adjustments necessary you’ll need to set your camera to a higher f-stop than you would were you using a green screen. This also means it is more difficult to shoot a large scene on blue screen as opposed to green. 

Portrait Lighting Styles – أنماط تصوير البورتريه



في تصوير البورتريه ، هناك العديد من الأشياء التي
تحتاج أن تتحكم وتفكر بها ؛ لإلتقاط بورتريه جذاب
لموضوعك ، كنسبة الإضاءة ، ونمط الإضاءة ، الوجه
وزاوية الرؤية . نمط الإضاءة عبارة عن كيفية تناغم
الضوء والظل على الوجه لإنشاء أشكال مختلفة.
أو”شكل الظل على الوجه” بعبارة بسيطة .هناك أربعة
أنماط إضاءة لتصوير البورتريه سنتطرق إليها .
In classical portraiture, there are several things
you need to control and think about to make
a flattering portrait of your subjects, including
lighting ratio, lighting pattern, facial view, and
angle of view.Lighting pattern is how light and
shadow play across the face to create different
shapes. What shape is the shadow on the face,
in simple terms.

Split Lighting الضوء الفاصل



Split Lighting الضوء الفاصل
من الأسم هو نمط يقوم بفصل الوجه إلى نصفين
متساويين تماما الاول مُضيء و الآخر في الظل.
90 لإعداد هذا الضوء يتم وضع مصدر الضوء بزاوية
درجة تماماً. و يتميز هذا الضوء بإعطاء الدراما في
الصورة و الغموض .
Is exactly as the name implies – it splits the face
exactly into equal halves with one side being in
the light, and the other in shadow. It is often used
to create dramatic images for things such
as a portrait of a musician or an artist.

Loop Lighting الضوء الحلقي



Loop Lighting الضوء الحلقي
يتميز هذا الضوء بتشكيل ظل دائري حول الانف ولذلك
يسمى بهذا الاسم. و يشترط في هذا الضوء لأن
لا يتصل ظل الأنف مع الظل الموجود على الخد.
لاعداد هذا الضوء يتم وضع مصدر الضوء بزاوية 45 درجة
تقريباً و من منطقة علوية بحيث تبقة لمعة العين .
Loop lighting is made by creating a small
shadow of the subjects noses on their cheeks.
To create loop lighting, the light source must be
slightly higher than eye level and about
30-45 degrees from the camera .

Rembrandt Lighting ضوء ريمبراندت



Rembrandt Lighting ضوء ريمبراندت
يسمى هذا النمط نسبةً للرسام ريمبراندت لأنه كان
يستخدم هذا الضوء في رسمه . وعلى عكس الضوء
الحلقي ، فظل الأنف والخد يتصلان ويشكلان مثلث
مضيء أسفل العين وهو ما يميز هذا النمط .
Rembrandt lighting is identified by the triangle
of light on the cheek. Unlike loop lighting the
shadow of the nose and cheek touch and creates
that trapped little triangle of light in the middle .

Butterfly Lighting ضوء الفراشة



Butterfly Lighting ضوء الفراشة
يسمى نسبة للظل المتشكل تحت الأنف ويشبه
الفراشة ، وذلك عبر وضع الإضاءة مواجهة للشخص ، أي
أن المصور يلتقط الصورة من تحت الإضاءة.
Butterfly lighting is aptly named for the butterfly
shaped shadow that is created under the nose by
placing the main light source above and directly
behind the camera. The photographer is basically
shooting underneath the light source for
this pattern.

Portrait Lighting Basics – أساسيات إضاءة البورتريه

في الدرس السابق – أساسيات إضاءة الأستوديو – تطرقنا إلى أنواع الإضاءات بشكل عام .. في هذا الدرس
سنتتطرق لإضاءة تصوير البورتريه بشكل خاص قبل الخوض في أنماط إضاءة البورتريه



Key Light الإضاءة الرئيسية
تعد المصدر الرئيسي للإضاءة ، وتكون الأكثر كثافة من
بين باقي الإضاءة المستخدمة ، فهو الذي يشكل
الشخص أو الموضوع في الصورة ، كما يجب أن يسقط
ضوءها على وجه الشخص بغض النظر عن موضعه.
A key light can be better described as your main
source of light on a set. It should also be the light
with the highest intensity of all of the lights being
used. Your key light will be what shapes your
subject in the image and should fall on your
subject’s face no matter the position your subject
is posed.



Fill Light الإضاءة المكملة
هي مصدر ضوء يستخدم لملء الظلال الناتجة عن
الإضاءة الرئيسية ، لكن من دون تشكيل ظلال حادة
أخرى بالإضاءة نفسها ; لهذا دائماً تستخدم مع مشتت
أو سوفت بوكس . أو بإستخدام عاكس للتوفير .
A fill light is a light source used to fill in shadows
caused by other lights (mainly a key light),
but without creating harsh shadows of its own.
This is why your fill light should always be
diffused.



Hair Light إضاءة الشعر
وتسخدم لتنوير شعر الشخص ، لإبراز التفاصيل الدقيقة
في الصورة . كما أنها تفصل بين الموضوع والخلفية
عندما يكون الموضوع قاتم.
The hair light provides illumination to the hair of
your subject, highlighting the finer details of the
image. It’s also useful when you have a dark
subject on a dark background, as highlights help
to separate the subject from the background.



Background Light إضاءة الخلفية
هي إضاءة موجهة للخلفية للتخلص من الظلال الغير
مرغوبة ، من الممكن أن تكون مساوية لقوة الإضاءة
الرئيسية أو أقل.
The background light adds light to the
background, and you may well have several
of these (especially if you have a large
background in the shot). They are equal to or
less powerful than the key light.

Basic Studio Lighting Set-up – أساسيات إضاءة الأستوديو


الإضاءة مهمة في التصوير ، من دون ضوء لا وجود
للتصوير . هناك طرق كثيرة لإضاءة موضوع التصوير ،
قبل التطرق لأنماط الإضاءة في تصوير الاستوديو ،
من المهم التعرف على أنواع الإضاءات وكيفية عملها
وطريقة إعداد الإضاءة في الاستوديو .
Light is a requirement in photography. Heck,
without light, you have no photograph. There are
many different ways to light a subject as you
shoot in a studio and as you begin to work with
lighting patterns and light setups, you will find
that there are many different lighting uses for
strobes in a studio.



Key Light الإضاءة الرئيسية
تعد المصدر الرئيسي للإضاءة ، وتكون الأكثر كثافة من
بين باقي الإضاءة المستخدمة ، فهو الذي يشكل
الشخص أو الموضوع في الصورة ، كما يجب أن يسقط
ضوءها على وجه الشخص بغض النظر عن موضعه.
A key light can be better described as your main
source of light on a set. It should also be the light
with the highest intensity of all of the lights being
used. Your key light will be what shapes your
subject in the image and should fall on your
subject’s face no matter the position your subject
is posed.



Positioning Your Key Light
موقع الإضاءة الرئيسية

يجب أن تكون الإضاءة الرئيسية قريبة من الموضوع ،
لكن خارج إطار الصورة . للمبتدئين أسهل طريقة أن
توضع يمين الكاميرا بزاوية 54 درجة ، تذكر الإضاءة
الرئيسية يجب أن تضيء وجه الشخص دائماً .
You will want your key light to be close to your
subject, but just far enough out of the frame of
your image. A good starting point is usually to
the right of the camera at a 45-degree angle,
but it really depends on the result you are aiming
to achieve. Just remember, the key light should
light your subject’s face .



Fill Light الإضاءة المكملة
هي مصدر ضوء يستخدم لملء الظلال الناتجة عن
الإضاءة الرئيسية ، لكن من دون تشكيل ظلال حادة
أخرى بالإضاءة نفسها ; لهذا دائماً تستخدم مع مشتت
أو سوفت بوكس . أو بإستخدام عاكس للتوفير .
A fill light is a light source used to fill in shadows
caused by other lights (mainly a key light),
but without creating harsh shadows of its own.
This is why your fill light should always be
diffused.

Fill Light Sources
مصادر الإضاءة المكملة

العواكس (ريفلكتر) . – إضاءة أخرى (فلاش) .
السقف والجدران . – الملابس .
-العواكس (ريفلكتر) : من ميزتها أنها لاتأخذ مساحة مثل
إضاءة أخرى على حامل (فلاش+ستاند) ، كذلك رخيصة
السعر . من عيوبها أنه لايمكن استعمال موجهات إضاءة
معها مثل الهوني كومب والغريد .
إضاءة أخرى (فلاش) : بما أنها لاتحتاج إضاءة ساقطة
عليها لتعكس الضوء ، بالإمكان نقلها لأي موضع ، كما
يمكن التحكم في كمية الإضاءة وقوتها واستعمال
معدلات الضوء معها.
السقف والجدران : بإمكانهما عكس الإضاءة والعمل
كإضاءة مكملة ، والحجم الكبير سيعكس إضاءة أكثر
نعومة .
الملابس : عند لبس الالوان فانها تعكس أيضاً ولو
بشكل بسيط جداً لكن ملاحظ .
-Reflectors: One of the perks to using a reflector
as your fill light is that it does not take up the
space that a strobe on a lightstand would . The
downside to using a reflector as a fill light is that
they cannot be used with anything that directs
light only onto your subject, such as grids and
honeycombs, as those leave no light spill to hit
your reflector.
-Another Strobe: Since it doesn’t require another
light hitting it to make it a light source, a strobe
can be placed anywhere on the set when used for
fill. The amount of light desired for fill can be
adjusted and said light can be diffused with
a variety of modifier choices.
-Walls/Ceilings.
-Another Strobe.



Positioning your Fill Light
موقع الإضاءة المكملة

إذا أخترت العواكس كإضاءة مكملة ، يجب وضعها في
مقابل مصدر ضوء ، عادة الإضاءة الرئيسية . أما إذا
أخترت أستعمال إضاءة (فلاش) فبإمكانك وضعه أي
مكان للتخلص من الظلال الغير مرغوبة .
If you choose to use a reflector as your fill light,
it must be placed opposite of a light source,
usually the key light. If you choose to use a strobe
as a fill light, depending on the modifier used,
you can place it just about anywhere based
on preference to fill in unwanted shadows
in your image.



Rim Light إضاءة الأطراف – الحواف –
هي مصدر ضوء يستخدم لفصل الخلفية عن الموضوع
أو لفصل الأشخاص عن بعض عند تشابه الملابس
واللون . وتوضع خلف الشخص بحيث تشكل الإضاءة
عليه كلحقة ضوء أو حواف مضيئة ، أو إلى جانبه .
A rim light is a light source placed behind your
subject to cast light on the back of your subject,
allowing for some spill to leak around parts of
their body, creating a “rim” of light or
“lighted outline” around their body.This is typically
used to separate a subject from a background of
the similar color to what the subject is wearing,
to separate multiple subjects when they are all
wearing similar colors and to give depth to
your image.



Positioning your Rim Light
موقع إضاءة الأطراف

يجب أن تكون خلف الموضوع ، أما الجهة فحسب النتيجة
المرجوة والظروف كطول الشخص . نذكر منها :
خلف الشخص بدرجة 54 . – خلف ظهر الشخص .
تحت الشخص وباستخدام بيوتي ديش مع دفيوزر .
Should be positioned behind your subject, but
can be positioned in a few different ways partly
depending on the length of the subject that you
are desiring to include.
-Behind and to the Side of Your Subject 45°
-Directly Behind Your Subject : For waist-up
portraits and headshots.
-Below is a nice soft result using a beauty dish



Modifiers to Use for Rim Lights
معدلات إضاءة مناسبة لإضاءة الأطراف

الريفلكتر المعدني الأعتيادي . – بيوتي ديش .
سنوت : خاصة إذا كنت تريد التوجيه لطرف معين .
البارن دورز . – جل الالوان .
-Standard Reflector.
-Beauty Dish.
-Snoot : If U want a rim on only particular area .
-Barn Doors.
-Gels.



Hair Light إضاءة الشعر
أيضاً تستخدم للفصل بين الخلفية والشخص ، بالتحديد
الشعر ، حيث توضع أعلى الرأس . إضافةً إلى خلق عمق
في الصورة .
A hair light is also a light used for separation,
but one that is positioned to only light the top
of a subject’s head to create depth in an image.



Side Light الإضاءة الجانبية
الإضاءة الجانبية تستخدم لإضافة تأثير درامي على
الشخص ، فتتدرج الإضاءة على وجه الشخص من
مضيء إلى ظلام ، ومن شأنها إبراز تفاصيل البشرة.
Side lights add drama to a portrait as the light
sweeps across the face, it works like a gradient
and gets darker the further across the face
it goes.



Background Light إضاءة الخلفية
هي إضاءة موجهة للخلفية للتخلص من الظلال الغير
مرغوبة ، من الممكن أن تكون مساوية لقوة الإضاءة
الرئيسية أو أقل.
The background light adds light to the
background, and you may well have several
of these (especially if you have a large
background in the shot). They are equal to or
less powerful than the key light.



Positioning your Background Light
موقع إضاءة الخلفية

بالإمكان استخدام إضاءة واحدة ، لكن الأمثل استخدام
أكثر ، حتى لا تمثل أرجل الحامل ( الستاند ) أي عائق في
الصورة . ضع الإضائتين إلى اليمن واليسار خلف المودل ،
ثبت أحدى الإضاءات إلى أعلى الخلفية والأخرى
للأسفل لتغطية الخلفية بشكل كامل .
It can be optimal, to invest in two background
lights if you want even lighting on your subject
while taking a full length shot. Place one a little
higher than the other to cover both the lower and
upper halves behind your subject .



Floor Light إضاءة الأرضية
هي إضاءة موجهة للأرضية للتخلص من الظلال الغير
مرغوبة ، وذلك عندما تتركز الإضاءات الأخرى عادةً على
الجزء العلوي من الموضوع ، تصبح الأرضية مظلمة
بشكل واضح . تستخدم هذه الإضاءة لمن يريد تصوير
الشخص بالكامل وإظهار تفاصيل الالأرجل والحذاء .
Floor lights are great to use when you need to
illuminate the entire body, including the
feet/shoes. Due to light falloff and your lights
usually being positioned waist-level and higher,
the floor can usually go dark by the time the
light gets to the ground.

Light Modifiers – #2 – مرشحات الإضاءة

تتمة لموضوع مرشحات الإضاءة ،، نستعرض توضيحاً أكثر على استخدامات مرشحات الإضاءة وتأثيرها على الموضوع المراد تصويره ..

الريفلكتر الإعتيادي :(Standard Reflector)



نلاحظ الإضاءة موجهة بشكل مباشر والظلال واضحة
وحادة .في كل الأمثلة المودل والإضاءة على بعد
وإرتفاع ثابت .
For all of these samples my subject is seated
3 feet from the background. The direct flash is
placed four feet from the subject at a height
of 5 and a half feet .


البيوتي ديش :(Beauty Dish)



نلاحظ توزيع الإضاءة بشكل متباين ، مع ظلال أقل
حدة من استخدام الفلاش مباشرة، كذلك ملامح
البشرة برزت أكثر و لمعة العين .
You can see that this light does have a pop
in contrast and it does bring back some
of the shadows, just not as harsh as the
direct flash .

(80cm B/W Umbrella) – مظلة أبيض/أسود صغيرة :



نلاحظ الإضاءة انتشرت أكثر على الخلفية ، مع ظلال
أنعم على وجه المودل .
you can see that I now get more light on the
background and much softer shadows on
the face. .

(110cm B/W Umbrella) – مظلة أبيض/أسود كبيرة :



نلاحظ الظلال أصبحت أنعم باستخدام الحجم الأكبر
من نفس نوع المظلة العاكسة .
If we move up to a 110cm version of the white
with black backing umbrella, we get even
softer shadows. .

(110cm White Umbrella) – مظلة بيضاء كعاكس



باستخدام مظلة بيضاء كعاكس .علما انها مصممة
لتعمل كمشتت .
Here is a 110cm Optical White umbrella that is
actually designed to be used as a shoot-through
umbrella. I’ve set it up as a reflective umbrella
and I am able to shoot at f/5.6 with this result.

(110cm White Umbrella) – مظلة بيضاء كمشتت



باستخدام مظلة بيضاء كمشتت ، فتحة العدسة 3.6F .
When I flip it and aim the light through the
umbrella, my exposure changes
to f/6.3 and I get this

(150cm White Umbrella) مظلة بيضاء كبيرة كعاكس



(150cm White Umbrella) مظلة بيضاء كبيرة كمشتت

مظلة سوفت بوكس :(Reflective Umbrella)


سوفت بوكس متوسط :(Softbox 60x80cm)



سوفت بوكس صغير :(Softbox 30x40cm)

Light Modifiers – مرشحات الإضاءة

الإضاءة في التصوير ركن أساسي لأن التصوير
هو ببساطة فن الرسم بالضوء و بدون ضوء لا يوجد
صورة ، الضوء يعتبر جزء من الصورة فهو يعطي
المزاج و العمق فيها حسب اتجاه
الضوء و لونه و كيفيه تدرجه .
Lighting is a key factor in creating a successful
image. … Therefore it is necessary to control and
manipulate light correctly in order to get the
best texture, vibrancy of colour and luminosity
on your subjects .
ولعدم توافر الإضاءة الطبيعية المناسبة للتصوير
في كل الأوقات ، اللجوء لمعدلات ومرشحات الإضاءة
هو السبيل الأنسب .
And because the perfect light is not always
availble , Using light modifiers is the best way
to creat the wanted light for best results .

سوفت بوكس ، مظلات ، بيوتي ديش ،
مشتتات …الخ . أي معدل إضاءة يجب علي إستخدامه ؟
رصاصي أو أبيض ؟ ماذا أشتري أولاً ؟!
Softboxes, Umbrellas, Brolly Boxes, Parabolic
Reflectors, Beauty Dishes… which light modifier
should I use? Is it better to get silver or white?
Which one should I buy first?

البيوتي ديش :(Beauty Dish)
يعمل على توزيع الإضاءة بشكل متباين ،ويبرز ملامح
الوجه والبشرة ، لذلك عادة يستعمل في تصوير
البورتريه و الميك اب مودلز .
It produces a contrasting light and highlights
the details of the skin and face. It’s often the
modifier of choice for tight portraits in fashion
photography and makeup photos.

الريفلكتر الإعتيادي / طاسة :(Bowl Reflector)
يستخدم لعكس إضاءة قوية وتحديد مكان سقوطها .
إذا كنت تريد إضاء ناعمة لا تستعمل هذا النوع .
The standard bowl reflector that comes with
studio flashes is a basic option. There are
different sizes and depths for different light
qualities, and it generally produces a hard,
direct light.
On the face of your model, we see that it will
create a high contrast light with distinct shadows

المظلات :(Umbrellas)
منها أنواع وأحجام مختلفة ، نوع يستخدم كعاكس
للإضاءة ، ونوع يستخدم كمشتت ومنعم وهناك
نوع مزدوج ذو طبقتين .
A silver umbrella produces harder light and more
contrast. A white umbrella goes between your
model and your flash, softening it and producing
a very diffuse light that tends to illuminate
your entire studio for soft, natural lighting.

السوفت بوكس الدائري :(Ring Softbox)
ينتج صورة من غير ظلال واضحة ، إضافة إلى انعكاس
جميل في عين الموديل .
The ring flash wraps around your camera to
create a look with no visible shadows.
It gives a beautiful ring reflection in your
subject’s eyes and a flattened look
to your portraits.

السوفت بوكس :(Softbox)
يعمل على توزيع إضاءة ناعمة وبشكل كبير كلما كبر
حجمه ، إضافة إلى سهولة التحكم والتوجيه.
The softbox is a classic modifier that also comes
in all kinds of shapes and sizes: square,
rectangular, octagonal, etc… The silver interior
helps increase the light, and the result is soft,
diffused lighting like the white umbrella, except
with more control.

الستريب بوكس :(Stripbox)
هو سوفت بوكس مستطيل طويل ..
يعمل على توزيع إضاءة ناعمة بظلال أقل من
السوفت بوكس المربع .
The stripbox is a very long and rectangular
softbox that you can use to achieve less
shadows than a square softbox..

في النهاية ، لايوجد إختيار صحيح أو خاطئ ، إنما هناك
إختيار أنسب إعتماداً على ما تنوي وتأمل تحقيقه في
صورتك ..
In conclusion, there’s no right or wrong choice
of light modifier — they’re just all different,
and the best choice for you depends on what
you’re hoping to achieve in your portrait.

Backgrounds – #2 – خلفيات التصوير

Backgrounds Types – أنواع خلفيات التصوير



Indoor/Outdoor Location Backgrounds
خلفية اللوكيتشن

استخدام اللوكيتشن كخلفية خيار ممتاز وقد يضيف
مضمون للصورة ، لكن بعض الأوقات قد يكون المشهد
مزدحم ويؤثر سلبياً على الموضوع .
location background can be a wonderful choice
and can give context to editorial, fashion and
environmental portrait work, however, sometimes
the background can be a bit busy and distracting
causing the need for some type of
faux background.



Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
Adds context for the subject إضافة مضمون-
Cons:
Sometimes weather dependent -تأثير الطقس
Can be busy or distracting taking focus from
the subject -الإزدحام يسلب التركيز عن الموضوع
Bad composition can lead to mergers
إندماج الموضوع بالخلفية .



Portable Backgrounds
الخلفيات المحمولة

يمكن أن تكون الخلفيات المحمولة خياراً رائعاً ، نظراً لأنها
متعددة الاستخدامات ومريحة لقدرتها على الانطواء و
غير مكلفة . يمكنك أن تستخدمها داخل الاستوديو أو
تأخذها معك للخارج . حيث الخلفية ذات حجم 180 سم
تنطوي لحجم 60 سم.
Portable backgrounds can be a great choice as
they are versatile, convenient due to collapsibility
and inexpensive. You can use them in the studio
or take them with you on location. A 6-foot
portable background can fold up into a circle as
small as 24 inches.

Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
سهولة التنقل بها وتخزينها بسبب إمكانية الطي .
Portability for travel and storage
تأتي بأشكال وأحجام وألوان مختلفة .
Many beautiful colors and designs to
choose from
Cons:
سهولة التلف والتمزق عند عدم الاهتمام بها .
Can get scratched and damaged easily
الأحجام الكبيرة قد تشكل صعوبة في الطي على
المصورين القصار أو المصورات .
-Can be difficult for smaller photographers
to fold back up
حوافها يحد من امكانية تصوير الأشخاص بالكامل ،
لكنها مناسبة لبورتريه الوجه والـ 4/3 .
It have edges , so its not good for full shoot .



Muslin Backgrounds
خلفيات القماش – الموسلين –

خلفيات القماش – الموسلين – تعد من الاختيارات
الكلاسيكية الناجحة ، ممتازة للتصوير حيث أنها لا تعكس
الضوء ، ويمكن طيها كما تريد ، وتعليقها على حامل
كما أنها قليلة التكلفة .
Muslin can be an excellent choice to shoot with
since it’s not reflective at all, folds as small as you
need and can be hung from a portable
background support and costs a fraction of some
of the other choices. This all-cotton option is
a classic choice for these reasons.

Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
متنوعة ، يمكن صبغها بألوان مختلفة .
Versatile – it can be dyed different colors
يمكن تشكيله وثنيها على أي شي .
Can be shaped or draped on anything
خفيفة الوززن .
Light-weight
يمكن غسلها .
Can be washed
Cons:
تتجعد بسهولة .
Muslin wrinkles easily
تحتاج للكي بالبخار .
Requires a steam iron



Canvas Backgrounds
خلفيات الكانفاس

خلفيات الكانفاس تأتي بأحجام وألوان مختلفة ، وتمثل
اختيار ممتاز حيث يمكن استخدامها اكثر من مرة . لكنها
تعد الأغلى ثمناً وصعوبة إعدادها ونصبها لثقلها .
Canvas backdrops come in a variety of sizes,
colors and designs. They are a good choice
because they can be reused over and over
again but they can also be a bit heavy to set up.
Canvas backdrops, however, can be one of the
most expensive choices of all of the choices
I’ve listed but can be one of the most
creative as well.

Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
عدد لانهائي من الألوان والتصاميم .
Endless variety of colors and designs
سهلة الطي والتخزين .
Easy to fold up and store
تمكنك من فرص إبداعية ممتازة .
Excellent creative opportunities
Cons:
ثقيلة الوزن .
Heavy
مكلفة – باهظة الثمن – .
Expensive



Floor Drops
خلفية الأرض

خلفيات الأرض عادةً تستخدم مع الخلفيات الجدارية لخلق
مشهد تصويري متكامل . في الأغلب تأتي بتصاميم
مثل الأرضيات الخشبية ، جدار طوب أو صفائح معدن .
Often used together with backdrops to recreate
a scene. They typically come in designs such as
wood floors, brick walls, metal panels or
tile as shown above.

Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
تضيف شعور بالواقعية ، تواجد حواف الأرض والجدار
في الصورة لتبدو أكثر ثلاثية الأبعاد .
Can add an edgy feel to images
توفر مجموعة واسعة من التصاميم والأحجام .
Wide variety of designs
Cons:
اعتماداً على الحجم – قد تكون ثقيلة .
Depending on size – can be a little
heavier than other options



Vinyl Backgrounds
خلفيات الفينيل

خلفيات الفينيل – مثل بنرات الطباعة – تعد من الخيارات
المفضلة للمصورين ، حيث تتميز بأنها مستوية السطح
ولا تتجعد بسهولة مثل الخلفيات الأخرى كالورق
والقماش . إضافة إلى أنه يمكن تنظيفها بسهولة .
وسهلة التخزين على شكل رولة .
Another classic and preferred choice for
photographers is vinyl. It gets a great reputation
because it hangs flat whereas muslin tends to
wrinkle easily and seamless tends to crinkle and
get dirty more easily. Vinyl is easy to clean and
takes up very little space to store as it can be
stored straight up and down in a corner.




PVC Backgrounds
خلفيات البي في سي

البعض يخلط بين خلفيات البي في سي و خلفيات
الفينيل ، بسبب التركيبة الكيميائية حيث يتركبون من
الفينيل . خلفيات البي في سي – أشبه بالبلاستيك –
مثل تركيب أنابيب المياه . تعد هذه الخلفيات اختيار جيد
لتصوير المنتجات ، ومميزاتها مثل الفينيل حيث يمكن
تنظيفها بسهولة وسطحها أملس لا تتجعد بسهولة .
Some people confuse between vinyl and PVC ,
because both are vinyl . PVC little diffrent in
chemical composition . Its little harder than vinyl ,
usually used for water pipes . Its more like plastic .

Vinyl & PVC
خلفيات الفينيل
والبي في سي
Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
تأتي بخيار تشطيب مطفي ، لا يعكس الضوء .
Matte finish , Doesn’t reflect a flash
تحافظ على ملمسها ولونها ، لا تتلف بسرعة .
Consistent look and feel when reusing
مقاومة للماء ، ألوان صافية خاصة الـ CVP .
Water resistant , Pure color espically PVC .
Cons:
اعتماداً على الحجم – قد تكون ثقيلة .
Heavy
بعض الاحجام قد تسبب صعوبة في التنقل والسفر .
Can be hard to find a storage/travel solution



Non-Woven Backgrounds
خلفيات القماش الغير منسوج

خلفيات النون ووفن مصنوع من مادة تشبه النسيج ،
مضغوطة كيميائياً وحرارياً لتشبه النسيج ( القماش ).
تعد خيار مناسب و موفر للمصورين ، بسبب سعرها
المنخفض ، ووزنها الخفيف .
Nonwoven fabric is a fabric-like material made
from staple fiber (short) and long fibers
(continuous long), bonded together by chemical,
mechanical, heat or solvent treatment.

Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
طريقة تركيبتها لا تعكس الضوء .
Made in a way that absorb lights
سعرها منخفض ، ووزنها خفيف .
Not Pricy , Lightweight
تأتي بألوان وأحجام وسمك مختلف .
Comes in diffrent colors , sizes , thickness
Cons:
اعتماداً على السمك – قد تكون ثقيلة .
Heavy if choosen high thickness
بعض الاحجام قد تسبب صعوبة في التنقل والسفر .
Can be hard to find a storage/travel solution
الألوان الداكنة قد تتسخ بسرعة . تتجعد إذا لم تحفظ
جيداً . يمكنك التخلص من التجعدات البسيطة بالكي
باستخدام البخار . تباع خطأ مطوية كالملابس فتتجعد .
** في جسام فوتو تباع بالمتر وتطوى
باللف ( رول ) حتى لا تتجعد .




Seamless Paper
خلفيات الورق

إذا كنت تبحث عن خلفية نظيفة وملساء وألوان صافية
، خلفيات الورق هي الخيار الأفضل . شركة سافاج
الشهيرة تصنع حوالي 96 لون ، مما يجعل هذه الخلفيات
الخيار الأفضل لمن يبحث عن درجة لون محددة .
If you are looking a clean, crisp and simple
background, seamless is definitely the way to go.
Savage seamless paper alone comes in around
69 colors to choose from, making it an optimal
choice if you are looking for a specific color.

Pros vs Cons
الإيجابيات والسلبيات

Pros :
مجموعة كبيرة من الألون للاختيار منها .
A multitude of colors to choose from
الخلفية كلها درجة لون واحدة ( لاتفاوت أو خلل ) .
Is a straight color/shade of background
مثالية للتصوير التجاري ، والصور كاملة الطول .
Great for commercial , full length images
Cons:
لا يمكن تنظيفها عند استخدامها لخلفية الأرض .
Can not be cleaned and reused
تتطلب مساحة ( عرضاً ) حيث تأتي الرولات بعرض
1.6 متر وأكبر .
Can require a good deal of room in your space
width-wise since rolls come in 53” or 9 feet widths
الرولات ثقيلة وتتطلب حوامل قوية .
Rolls are heavy and require sturdy
background support system
مما يجعلها مكلفة الثمن من حيث عدم أمكانية إعادة
الاستخدام ، ومتطلبات التنصيب ( الحوامل ) .




Other Creative Backgrounds
خلفيات إبداعية أخرى

لا تجعل هذه الخيارات تحدك عن الإبداع و ابتكار خلفيات
خاصة بك ، بإمكانك إستخدام مواد أخرى كخلفية مثل :
ورق الجدران ، قماش الترتر اللماع ، ورق تغليف الهدايا
والجرايد . هناك من يستخدم الخشب و المعدن أيضاُ .
Think outside the box & make your own
backgrounds as interesting as possible. Some
other great creative choices for backgrounds
include materials such as wallpaper, sequin fabric
and designer art paper , you can also use wood
raping paper and metal .

About Colors
لون الخلفية

من المهم جداً اختيار لون الخلفية بعناية بحيث لا تطغى
على الموضوع . الألوان الجريئة قد تنفع مع الشباب
وفنانو الروك ستار ، لكن لا يمكنك استعمالها مع كبار
السن . كذلك الألوان يجب أن تكون مكملة لموضوعك ،
ولا تتداخل مع لون الملابس فتؤثر سلبياً .
يمكن للالوان أيضاً أن تبيان الإحساس أو الشعور في
الموضوع . ( أسود = غموض ، أبيض = صفاء ) .
It’s important that your background does not
overwhelm your subject so be careful with the
colors that you choose. Crazy bold colors with
patterns might work well for rockstar photo
shoots, but you probably wouldn’t shoot your
grandmother in front of one of those
background colors/designs.
Colors should also be complementary to your
subject’s features and their wardrobe so that you
don’t lose your subject in a “same color” scheme.
Colors can also help effectuate a feeling or
emotion for the subject in the image.

Backgrounds – خلفيات التصوير



Importance of Your Background
أهمية الخلفية في التصوير
الخلفية قد تصنع أو تحطم صورتك . ضع موضوعك أمام
مشهد مزدحم فيسلب التركيز عن الموضوع ، ناهيك
عن التسبب في إندماج الخلفية بالموضوع . اختيارك
للخلفية يجب أن يخلو من العوائق ، ويساعد على جلب
التركيز على الموضوع أكثر .
A background can make or break your image.
Put your subject in front of a super busy scene
and it takes the focus off of your subject – not
to mention, it can sometimes create mergers.
Your background should not have a bunch of
distractions and should help focus attention on
your subject.



Considerations for Choosing
Backgrounds & Backdrops
ما يأخذ بعين الاعتبار عند اختيار
الخلفية

ماذا تصور .. منتج أو شخص ؟
تصوير المنتجات عادةً يحتاج إلى خلفية واضحة ونظيفة
لتركيز الانتباه على الموضوع -المنتج- المصور .
-What are you shooting… a product or person?
Shooting a product typically requires a crisp and
clean background to give all focus to the subject.

ماهو الشكل والمظهر الذي يريده عميلك ؟
بعض العملاء يبحث عن صورة دائمة ( صورة شخصية أو
بروفايل ) فخلفيات الكانفاس قد تؤدي هذا الغرض .
-What look and feel does your client want?
Your client might be a corporate officer just
looking for a timeless headshot where a canvas
background would do the trick or your client may
want an edgy image where a floor drop might
work as a great background.



ما المزاج الذي تحاول إيصاله ؟ هل تبحث عن شيء
مظلم ومزاجي ؟
خلفيات الورق السوداء أو الموسلين -القماش- قد
تفي بالغرض . أو ربما تحاول إنشاء مشهد درامي ،
فالخلفيات المطبوعة قد تكون الخيار الأفضل هنا .
-What mood are you trying to convey?
Are you looking for something dark and moody?
A plain black seamless paper or muslin could do
the trick. Perhaps you are trying to recreate
a scene.Here a painted backdrop and a floor drop
would be a great choice.

or

كم من الوزن يمكنك أن تحمل ؟!
بعض الخلفيات مثل الكانفاس القماش والفاينل قد
تكون لها وزن كبير ، في حين لفافات الورق القصيرة
خفيفة مقارنةً .
-How much weight can you carry?
Some backgrounds like canvas and vinyl can
weight a lot whereas muslin and a short roll of
seamless can weigh very little.



كم من المساحة تملك للتصوير ؟!
في حين أن الخلفيات تأتي بأشكل وأحجام متعددة ،
فإذا كانت المساحة التي تمتلكها أقل من 5.2 متر ،
لفافات -رولة- خلفيات الورق ذات العرض 7.2 متر لا
يمكن لمساحتك اتساعها .
-How much room do you have for a backdrop?
While many backgrounds comes in various sizes,
if you have a small 8 foot space to shoot, a 9 foot
roll of seamless may not be ideal and you may
need to get a shorter 5.3” roll instead.



ما هي ميزانيتك ؟!
خلفيات قماش الموسلين و النون ووفن منخفضة
السعر حتى مع إعدادت التركيب ، في حين خلفيات
الكانفاس المطبوعة و بعض خلفيات الأرضية – فلور
دروب – من دون التركيب والإعداد قد تكلفك
بعض الشيء .
-What is your budget?
While muslin and the support needed to set it up
is very low cost, painted canvas and some floor
drops can cost up to a couple hundred dollars.