00.000 .د.ب

    No products in the cart.

    Composition – قواعد التكوين



    التكوين في الصورة الفوتوغرافية هو واحد من اهم
    أعمدة التصوير الفوتوغرافي ويقصد به ترتيب العناصر
    المختلفة المراد تصويرها داخل الإطار بطريقة يجتمع
    فيها التوازن البصري والتناسق في توزيع العناصر
    والايقاع بما يترك لدى المتلقي انطباعا مؤثرا وقوياً.
    وتطبيق قواعد التكوين يضمن تحقيق نتائج مؤكدة ،
    رغم أنها لا تعتبر قانوناً إلزامياً ، إلا أنها تعتبر كخطوط
    إرشادية مضمونة النتائج .
    Composition refers to the way the various
    elements in a scene are arranged within the
    frame.There are no unbreakable rules when it
    comes to how you should compose your
    photographs. There are however, several
    guidelines you can use to help improve the
    composition of your photos.

    Rule of Thirds / قاعدة الأثلاث – التثليث
    تعتبر الأكثر شيوعا نظرا لامكانية تطبيقها بشكل سهل
    على معظم الصور. تعتمد هذه القاعدة على تقسيم
    الصورة إلى ثلاث اجزاء طوليا و عرضيا عن طريق خطين
    متوازيين طوليا و خطين متوازيين عرضيا يتقاطعان
    في اربع نقط. الخطوط تعتبر خطوط النظر و نقط
    التقاطع هي نقط الهدف من الصورة .
    While using your camera viewfinder / LCD
    screen you may have accidentally come upon
    a grid line, nine square boxes arranged in three
    rows of three. Placing the most important aspect
    of the image on one of the intersecting points
    makes the image more appealing to the
    human eye.



    Leading lines / قاعدة الخطوط القيادية
    الخطوط في التكوين تستطيع أن تؤثر على الطريقة
    التي نرى المشهد فيها، إذ تتمكن من جذبنا للصورة
    أو دفعنا نحو الموضوع أو أخذنا في
    رحلة “عبر” المشهد .
    Leading lines help lead the viewer through the
    image and focus attention on important
    elements. Anything from paths, walls or patterns
    can be used as leading lines.



    Elements Balance / موازنة العناصر
    قد تتسبب قاعدة الأثلاث في إحداث منطقة فارغة
    في المشهد أو قد تشعرك بوجود فراغ فيه، حيث
    يتعين عليك أن تقوم بموازنة “ثقل” الموضوع
    المراد تصوير من خلال إضافة موضوع آخر ذو أهمية
    أقل حتى تملأ المساحة.
    To overcome this, you can compose your shot to
    include a secondary subject of lesser importance
    or size on the other side of the frame. This
    balances out the composition without taking
    too much focus off the main subject of
    the photograph.



    Patterns and Textures / الأنماط
    نحن محاطون بالتماثل و الأنماط الطبيعية و الصناعية
    و التي تستطيع إحداث تكوينات شديدة الجاذبية خصوصًا
    في الحالات التي لا يحتمل أن تكون موجودة فيها.
    Human beings are naturally attracted to
    patterns. They are visually attractive and suggest
    harmony. Patterns can be man made like a series
    of arches or natural like the petals on a flower.



    Centered & Symmetry / التناظر
    بعض الأحيان تركيز الموضوع في منتصف المشهد
    يعمل جيدا ، وذلك عندما يكون هناك تماثل بين نصفي
    الصورة ، التناظر أو التماثل تمثل تكوين ممتاز للمشهد.
    There are times when placing a subject in the
    centre of the frame works really well.
    Symmetrical scenes are perfect for a centred
    composition. They look really well in square
    frames too.



    Foreground Interest and Depth / العمق
    من طبيعة الصورة أنها ثنائية الأبعاد ، فإضافة العمق
    للمشهد يضفي جمالية للصورة . ويمكنك إحداث
    عمق في الصورة من خلال تضمينك للمواضيع في
    المقدمة و المنتصف و الخلفية.
    Including some foreground interest in a scene is
    a great way of adding a sense of depth to the
    scene. Photographs are 2D by nature. Including
    foreground interest in the frame is one of
    a number of techniques to give the scene
    a more 3D feel.



    Frame Within the Frame / التأطير
    يعتمد هذا المبداء على وضع هدف الصورة ضمن إطار
    معين ، قد يكون هذا الإطار أي شيء كصخور أو
    مجموعة من الأشجار أو مجموعه من الناس تشكل إطاراً
    يحيط بشيء معين و الذي هو موضوع الصورة كبناء
    أو شخص أو اي شيء اخر .
    Including a ‘frame withing the frame’ is another
    effective way of portraying depth in a scene.
    Look for elements such as windows, arches or
    overhanging branches to frame the scene with.
    The ‘frame’ does not necessarily have to surround
    the entire scene to be effective.



    Diagonals and Triangles / الأقطار والمثلثات
    العين في الحياة اليومية معتادة على الخطوط الأفقية
    والعمودية ، إخلال هذا التوازن يسبب “توتر ديناميكي”
    يضفي جمالية للصورة ، ويمكن ذلك من خلال إدخال
    الأقطار والمثلثات في الموضوع . ولايشترط أن تكون
    فعلا مثلثات ، إنما الشكل المضمون اللتي تمثله
    كما في المثال .
    We are not so used to diagonals in our every day
    life. They subconsciously suggest instability.
    Incorporating triangles and diagonals into our
    photos can help create this sense of
    ‘dynamic tension’.



    RULE OF ODDS / الأعداد الفردية
    وتعني أن تكون أجزاء الموضوع في التكوين مكونة
    من عدد فردي (3،5،7 ..) ثلاث بطات بدلاً من اثنتين
    مثلاً . أو أن يكون ترتيب العدد المفرد مختلف عن
    البقية .
    The Rule of Odds simply means composing
    a photo that contains an odd number of the
    subject you are photographing
    (three ducks instead of one duck) or
    an arrangement of an odd number of items
    within the photograph.



    Fill the Frame / ملء الإطار
    يعتبر هذا المبدأ من ابسط المبادئ و يشترط القص
    الصحيح للصورة ، و هو قائم على ملىء الصورة بكامل
    الهدف بدون إظهار الخلفية تقريباً ، يستخدم هذا
    المبدأ بكثرة في تصوير الوجوه و الأزهار.
    Filling the frame with your subject, leaving little
    or no space around it can be very effective in
    certain situations.



    Leave Negative Space / مبدأ الفراغ
    ترك الفراغ حول الموضوع في بعض الأحيان يضفي
    للصورة جمالاً ، تساعد على تركيز الانتباه على الهدف
    من غير تشويش ، ويمكنك توظيف الفراغ أيضاُ في
    الموضوع كالنظر إلى شيء ما ..
    Leaving a lot of empty or ‘negative’ space around
    your subject can be very attractive. It creates
    a sense of simplicity and minimalism. it helps
    the viewer focus on the main subject without
    distractions.



    Simplicity and Minimalism/ البساطة
    كما يقال “كلما قل و دل” , البساطة تعني التقاط
    صورة من دون خلفية معقدة تشوش التركيز عن الهدف
    الرئيسي من الصورة .
    It is often said that ‘less is more’. Simplicity often
    means taking photos with uncomplicated
    backgrounds that don’t distract from the main
    subject. You can also create a simple composition
    by zooming in on part of your subject and
    focusing on a particular detail.



    Isolate the Subject / العزل وتشويش الخلفية
    بإمكان المصور ان يقوم بتغويش خلفية الصورة
    أو مقدمتها وهذه الميزة البصرية تعزز تكوين الصورة
    من خلال عزل الموضوع الرئيسي عن كل ما يحيط به.
    وهذا يتحقق من خلال السيطرة على عمق الميدان
    الذي يتم التحكم به بوساطة فتحة العدسة والبعد
    البؤري بين الموضوع والعدسة.
    Using a shallow depth of field to isolate your
    subject is a very effective way of simplifying your
    composition. By using a wide aperture, you can
    blur the background that might otherwise
    distract from your main subject.



    Change your Point of View / المنظور
    يقصد بالمنظور هي الطريقة التي يرى فيها المصور
    الاشياء ضمن اطار الكاميرا. فكل موضوع يمكن ان يكون
    له اكثر من منظور: عندما تصور بعدسة بمستوى النظر
    او من الاعلى او بمستوى الارض. وحينما تنوع في
    المنظور فأنك تغير موضع خط الافق في الصورة
    وكذلك ما يخلفه هذا من تأثير في المشاهد
    Most photos are taken from eye level.Getting
    high up or low down can be a way of creating
    a more interesting and original composition of
    a familiar subject.



    Particular Color Combinations / تناغم الألوان
    أبحث عن تركيبة ألوان متناغمة في تشكيل وتكوين
    صورك ، تركيبة الألوان المتناغمة منظرها جذاب .
    The use of color itself is an often overlooked
    compositional tool.Certain color combinations
    compliment each other well and can be visually
    very striking.



    Rule of Space / فضاء الحركة
    هذه القاعدة تعني بالاتجاه الذي يتحرك نحوه الموضوع
    أو يواجهه ، مثال عند تصوير سيارة متحركة يجب أن
    تترك مسافة أمامها أكبر من المسافة خلفها ، هذه
    المسافة توحي باتجاه الحركة للسيارة .
    The rule of space relates to the direction the
    subject(s) in your photo are facing or
    moving towards.



    Left to Right Rule / من اليمين إلى اليسار
    هناك نظرية تقول بأن الإنسان يقرأ الصورة كما يقرأ
    الكتابة . لهذا السبب القاعدة تقترح أن أي حركة في
    الصورة يجب أن تتدفق مثل لغة الكتابة .
    There is theory that says we ‘read’ an image from
    left to right in the same way we would read text.
    For this reason, it is suggested that any motion
    portrayed in a photograph should flow from left
    to right .



    Juxtaposition / التجاور النقيض أو المكمل
    تشير إلى تضمين عنصرين أو أكثر في المشهد ،
    متجاورين بحيث إما يناقضان بعضهما أو يكمل أحدهما
    الآخر .
    Juxtaposition refers to the inclusion of two or
    more elements in a scene that can either contrast
    with each other or compliment each other.



    Golden Triangles / المثلثات الذهبية
    هذه القاعدة تشابه نظرية الأثلاث ، لكن باستخدام
    المثلثلات كما في المثال ، الخطوط لوضع العناصر عليها
    وفي نفس الوقت خلق “توتر ديناميكي” .
    The golden triangles composition works in a very
    similar way to the rule of thirds. Instead of a grid
    of rectangles however, we divide the frame to
    triangles . this way of composing helps us
    introduce an element of the ‘dynamic tension’



    Golden Ratio / النسبة الذهبية – اللولب الذهبي
    تعتمد على تخيل شكل لولبي في الصورة
    – مقتبس من خوارزمية رياضية – بحيث يكون مركز
    اللولب هو هدف الصورة وخط الحلزون هو اتجاه تدفق
    الموضوع ، قد يكون اللولب عمودي أو افقي ، من
    اليمين أو من اليسار.
    Instead of a regular grid, the frame is divided into
    a series of squares as in the examples below.This
    is known as a ‘Phi Grid’. You can then use the
    squares to draw a spiral that looks like a snail’s
    shell. This is called a ‘Fibonacci Spiral’.The squares
    help to position elements in the scene and the
    spiral gives us an idea of how the scene should
    flow. It’s a little like an invisible leading line.



    Center Eye / العين المركزية
    يتم إتباع هذا القانون في تصوير الوجوه عن طريق
    وضع أحد الأعين في منتصف الصورة.
    A technique we can apply in our photography,
    with centering one eye in composition
    for photography