00.000 .د.ب

    No products in the cart.

    Basic Studio Lighting Set-up – أساسيات إضاءة الأستوديو


    الإضاءة مهمة في التصوير ، من دون ضوء لا وجود
    للتصوير . هناك طرق كثيرة لإضاءة موضوع التصوير ،
    قبل التطرق لأنماط الإضاءة في تصوير الاستوديو ،
    من المهم التعرف على أنواع الإضاءات وكيفية عملها
    وطريقة إعداد الإضاءة في الاستوديو .
    Light is a requirement in photography. Heck,
    without light, you have no photograph. There are
    many different ways to light a subject as you
    shoot in a studio and as you begin to work with
    lighting patterns and light setups, you will find
    that there are many different lighting uses for
    strobes in a studio.



    Key Light الإضاءة الرئيسية
    تعد المصدر الرئيسي للإضاءة ، وتكون الأكثر كثافة من
    بين باقي الإضاءة المستخدمة ، فهو الذي يشكل
    الشخص أو الموضوع في الصورة ، كما يجب أن يسقط
    ضوءها على وجه الشخص بغض النظر عن موضعه.
    A key light can be better described as your main
    source of light on a set. It should also be the light
    with the highest intensity of all of the lights being
    used. Your key light will be what shapes your
    subject in the image and should fall on your
    subject’s face no matter the position your subject
    is posed.



    Positioning Your Key Light
    موقع الإضاءة الرئيسية

    يجب أن تكون الإضاءة الرئيسية قريبة من الموضوع ،
    لكن خارج إطار الصورة . للمبتدئين أسهل طريقة أن
    توضع يمين الكاميرا بزاوية 54 درجة ، تذكر الإضاءة
    الرئيسية يجب أن تضيء وجه الشخص دائماً .
    You will want your key light to be close to your
    subject, but just far enough out of the frame of
    your image. A good starting point is usually to
    the right of the camera at a 45-degree angle,
    but it really depends on the result you are aiming
    to achieve. Just remember, the key light should
    light your subject’s face .



    Fill Light الإضاءة المكملة
    هي مصدر ضوء يستخدم لملء الظلال الناتجة عن
    الإضاءة الرئيسية ، لكن من دون تشكيل ظلال حادة
    أخرى بالإضاءة نفسها ; لهذا دائماً تستخدم مع مشتت
    أو سوفت بوكس . أو بإستخدام عاكس للتوفير .
    A fill light is a light source used to fill in shadows
    caused by other lights (mainly a key light),
    but without creating harsh shadows of its own.
    This is why your fill light should always be
    diffused.

    Fill Light Sources
    مصادر الإضاءة المكملة

    العواكس (ريفلكتر) . – إضاءة أخرى (فلاش) .
    السقف والجدران . – الملابس .
    -العواكس (ريفلكتر) : من ميزتها أنها لاتأخذ مساحة مثل
    إضاءة أخرى على حامل (فلاش+ستاند) ، كذلك رخيصة
    السعر . من عيوبها أنه لايمكن استعمال موجهات إضاءة
    معها مثل الهوني كومب والغريد .
    إضاءة أخرى (فلاش) : بما أنها لاتحتاج إضاءة ساقطة
    عليها لتعكس الضوء ، بالإمكان نقلها لأي موضع ، كما
    يمكن التحكم في كمية الإضاءة وقوتها واستعمال
    معدلات الضوء معها.
    السقف والجدران : بإمكانهما عكس الإضاءة والعمل
    كإضاءة مكملة ، والحجم الكبير سيعكس إضاءة أكثر
    نعومة .
    الملابس : عند لبس الالوان فانها تعكس أيضاً ولو
    بشكل بسيط جداً لكن ملاحظ .
    -Reflectors: One of the perks to using a reflector
    as your fill light is that it does not take up the
    space that a strobe on a lightstand would . The
    downside to using a reflector as a fill light is that
    they cannot be used with anything that directs
    light only onto your subject, such as grids and
    honeycombs, as those leave no light spill to hit
    your reflector.
    -Another Strobe: Since it doesn’t require another
    light hitting it to make it a light source, a strobe
    can be placed anywhere on the set when used for
    fill. The amount of light desired for fill can be
    adjusted and said light can be diffused with
    a variety of modifier choices.
    -Walls/Ceilings.
    -Another Strobe.



    Positioning your Fill Light
    موقع الإضاءة المكملة

    إذا أخترت العواكس كإضاءة مكملة ، يجب وضعها في
    مقابل مصدر ضوء ، عادة الإضاءة الرئيسية . أما إذا
    أخترت أستعمال إضاءة (فلاش) فبإمكانك وضعه أي
    مكان للتخلص من الظلال الغير مرغوبة .
    If you choose to use a reflector as your fill light,
    it must be placed opposite of a light source,
    usually the key light. If you choose to use a strobe
    as a fill light, depending on the modifier used,
    you can place it just about anywhere based
    on preference to fill in unwanted shadows
    in your image.



    Rim Light إضاءة الأطراف – الحواف –
    هي مصدر ضوء يستخدم لفصل الخلفية عن الموضوع
    أو لفصل الأشخاص عن بعض عند تشابه الملابس
    واللون . وتوضع خلف الشخص بحيث تشكل الإضاءة
    عليه كلحقة ضوء أو حواف مضيئة ، أو إلى جانبه .
    A rim light is a light source placed behind your
    subject to cast light on the back of your subject,
    allowing for some spill to leak around parts of
    their body, creating a “rim” of light or
    “lighted outline” around their body.This is typically
    used to separate a subject from a background of
    the similar color to what the subject is wearing,
    to separate multiple subjects when they are all
    wearing similar colors and to give depth to
    your image.



    Positioning your Rim Light
    موقع إضاءة الأطراف

    يجب أن تكون خلف الموضوع ، أما الجهة فحسب النتيجة
    المرجوة والظروف كطول الشخص . نذكر منها :
    خلف الشخص بدرجة 54 . – خلف ظهر الشخص .
    تحت الشخص وباستخدام بيوتي ديش مع دفيوزر .
    Should be positioned behind your subject, but
    can be positioned in a few different ways partly
    depending on the length of the subject that you
    are desiring to include.
    -Behind and to the Side of Your Subject 45°
    -Directly Behind Your Subject : For waist-up
    portraits and headshots.
    -Below is a nice soft result using a beauty dish



    Modifiers to Use for Rim Lights
    معدلات إضاءة مناسبة لإضاءة الأطراف

    الريفلكتر المعدني الأعتيادي . – بيوتي ديش .
    سنوت : خاصة إذا كنت تريد التوجيه لطرف معين .
    البارن دورز . – جل الالوان .
    -Standard Reflector.
    -Beauty Dish.
    -Snoot : If U want a rim on only particular area .
    -Barn Doors.
    -Gels.



    Hair Light إضاءة الشعر
    أيضاً تستخدم للفصل بين الخلفية والشخص ، بالتحديد
    الشعر ، حيث توضع أعلى الرأس . إضافةً إلى خلق عمق
    في الصورة .
    A hair light is also a light used for separation,
    but one that is positioned to only light the top
    of a subject’s head to create depth in an image.



    Side Light الإضاءة الجانبية
    الإضاءة الجانبية تستخدم لإضافة تأثير درامي على
    الشخص ، فتتدرج الإضاءة على وجه الشخص من
    مضيء إلى ظلام ، ومن شأنها إبراز تفاصيل البشرة.
    Side lights add drama to a portrait as the light
    sweeps across the face, it works like a gradient
    and gets darker the further across the face
    it goes.



    Background Light إضاءة الخلفية
    هي إضاءة موجهة للخلفية للتخلص من الظلال الغير
    مرغوبة ، من الممكن أن تكون مساوية لقوة الإضاءة
    الرئيسية أو أقل.
    The background light adds light to the
    background, and you may well have several
    of these (especially if you have a large
    background in the shot). They are equal to or
    less powerful than the key light.



    Positioning your Background Light
    موقع إضاءة الخلفية

    بالإمكان استخدام إضاءة واحدة ، لكن الأمثل استخدام
    أكثر ، حتى لا تمثل أرجل الحامل ( الستاند ) أي عائق في
    الصورة . ضع الإضائتين إلى اليمن واليسار خلف المودل ،
    ثبت أحدى الإضاءات إلى أعلى الخلفية والأخرى
    للأسفل لتغطية الخلفية بشكل كامل .
    It can be optimal, to invest in two background
    lights if you want even lighting on your subject
    while taking a full length shot. Place one a little
    higher than the other to cover both the lower and
    upper halves behind your subject .



    Floor Light إضاءة الأرضية
    هي إضاءة موجهة للأرضية للتخلص من الظلال الغير
    مرغوبة ، وذلك عندما تتركز الإضاءات الأخرى عادةً على
    الجزء العلوي من الموضوع ، تصبح الأرضية مظلمة
    بشكل واضح . تستخدم هذه الإضاءة لمن يريد تصوير
    الشخص بالكامل وإظهار تفاصيل الالأرجل والحذاء .
    Floor lights are great to use when you need to
    illuminate the entire body, including the
    feet/shoes. Due to light falloff and your lights
    usually being positioned waist-level and higher,
    the floor can usually go dark by the time the
    light gets to the ground.